Zeitschriftenartikel (peer-reviewed)

Jahr Publikation(en)
2024 Voltmer E, Rosta J, Köslich-Strumann S, Goetz K (2024). Job satisfaction and work stress among physicians in Norway and Germany - A cross-sectional study. PLoS ONE 19(1): e0296703. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0296703
2023 Voltmer E, Köslich-Strumann S, Goetz K. The impact of the COVID-19 pandemic on professional life and well-being in German physicians: A cross-sectional study. Archives of Environmental & Occupational Health. DOI: 10.1080/19338244.2023.2268506
2023 Cummerow J, Obst K, Voltmer E, Kötter T. Medical students’ coping with stress and its predictors: a cross-sectional study. International Journal of Medical Education 2023; 14:11-18; doi: 10.5116/ijme.63de.3840  
2023 Köslich-Strumann S, Strumann C, Voltmer E. Influence of students' personality on their leisure behaviour choices and moderating effects on their academic efficacy: An exploratory study. PLoS ONE 18(1): e0280462.
2021 Voltmer E, Köslich-Strumann S, Voltmer JB, Kötter T. Stress and behavior patterns throughout medical education – a six year longitudinal study. BMC Med Educ 21, 454 (2021).
2021 Kötter T, Kiehn L, Obst KU, Voltmer E. The Development of Empathy and Associated Factors during Medical Education: A Longitudinal Study. J Med Educ Curr Developm 2021; 8:1-7.
2021 Voltmer E, Köslich-Strumann S, Walther A, Kasem M, Obst KU, Kötter T. The impact of the COVID-19 pandemic on stress, mental health and coping behavior in German University students – a longitudinal study before and after the onset of the pandemic. BMC Public Health 2021; 21(1):1385.
2020 Tietjen AK, Obst KU, Kötter T. Mind-Body-Medizin zur Resilienzförderung im Studium – qualitative und quantitative Evaluation eines fakultativen Lehrangebots. Beiträge zur Hochschulforschung 2020; 42(1-2): 162-76.
2020 Obst KU, Kötter T. Identifikation mit dem Studiengang als Ansatzpunkt für Resilienzförderung bei Studierenden. Beiträge zur Hochschulforschung 2020; 42(1-2): 148-61.
2020 Kötter T, Rose SI, Waldmann A, Steinhäuser J. Do Medical Students in Their Fifth Year of Undergraduate Training Differ in Their Suitability to Become a “Good Doctor” Depending on Their Admission Criteria? A Pilot Study. Adv Med Educ Pract. 2020; 11: 109-112.
2019 Voltmer E, Obst KU, Kötter T. Study-related behavior patterns of medical students compared to students of science, technology, engineering and mathematics (STEM): a three-year longitudinal study. BMC Med Educ. 2019; 19: 262.  
2019 Kötter T, Fuchs S, Heise M, Riemenschneider H, Sanftenberg L, Vajda C, Voigt K. What keeps medical students healthy and well? A systematic review of observational studies on protective factors for health and well-being during medical education. BMC Med Educ. 2019; 19: 94.  
2019 Kötter T. Ansatzpunkte für Resilienzförderung im Medizinstudium – Was hält angehende Ärztinnen und Ärzte gesund? Aktuel Urol 2019; 50(2): 190-194.  
2018 Pohontsch N, Stark A, Ehrhardt M, Kötter T, Scherer M. Influences on students' empathy in medical education: An exploratory interview study with medical students in their third and last year. BMC Med Educ. 2018; 18: 231.  
2017 Nusseck M, Mornell A, Voltmer E, Kötter T, Schmid B, Blum J, Türk-Espitalier A, Spahn C. Gesundheit und Präventionsverhalten von Musikstudierenden an verschiedenen deutschen Hochschulen. Musikphysiologie und Musikermedizin 2017; 24(2): 67-84.  
2017 Kötter T, Wagner J, Brüheim L, Voltmer E. Perceived Medical School stress of undergraduate medical students predicts academic performance: an observational study. BMC Med Educ. 2017; 17: 256.  
2017 Kötter T, Obst KU, Voltmer E. Präsentismus bei Medizinstudierenden. Eine Querschnittstudie. Präv Gesundheitsf. 2017; 12(4): 241-7.  
2017 Obst KU, Voltmer E, Kötter T. Identifikation mit dem Studiengang - Ein Schutzfaktor für die Gesundheit? Präv Gesundheitsf. 2017; 12(4): 234-40.  
2017 Kötter T, Riemenschneider H, Voigt K, Sanftenberg L, Schelling J, Vajda C, et al. Was hält zukünftige (Haus-) Ärztinnen und Ärzte gesund? Entstehung des DFG-Netzwerkes Gesund durchs Medizinstudium (GeduMed.NET). Z Allg Med. 2017; 93(2): 89–90.  
2017 Kötter T, Obst KU, Brüheim L, Eisemann N, Voltmer E, Katalinic A. Können psychometrische Tests den Erfolg im Auswahlgespräch zum Medizinstudium vorhersagen? Eine Querschnittsstudie an einer deutschen Hochschule. Gesundheitsw. 2017; 79(7): e40-e47.  
2016 Kötter T, Ritter J, Katalinic A, Voltmer E. Predictors of participation of sophomore medical students in a health-promoting intervention: an observational study. PloS ONE 2016; 11(12): e0168104.  
2016 Obst KU, Brüheim L, Westermann J, Katalinic A, Kötter T. Are the results of questionnaires measuring non-cognitive characteristics during the selection procedure for medical school application biased by social desirability? GMS J Med Educ. 2016; 33(5): Doc75.
2016 Kötter T, Niebuhr F. Resource-oriented coaching for reduction of exam-related stress in medical students – an exploratory randomized controlled trial. Adv Med Educ Pract. 2016; 7: 497-504.
2016 Kötter T, Tautphäus Y, Obst KU, Voltmer E, Scherer M. Health-promoting factors for the freshman year of medical school: a longitudinal study. Med Educ. 2016;50(6): 646-56.
2015 Kötter T, Pohontsch N, Voltmer E. Stressors and starting points for health-promoting interventions in medical school from the students’ perspective: a qualitative study. Perspect Med Educ. 2015; 4:128-35.
2014 Kötter T, Tautphäus Y, Scherer M, Voltmer E. Health-promoting factors in medical students and students of science, technology, engineering, and mathematics: design and baseline results of a comparative longitudinal study. BMC Med Educ. 2014; 14:134.
2013 Kötter T, Voltmer E. Stressbelastung von Medizinstudierenden messen: Übersetzung des „Perceived Medical School Stress Instruments“ in die deutsche Sprache. GMS Z Med Ausbild. 2013; 30:Doc22.
2012 Voltmer E, Kötter T, Spahn C. Perceived Medical School Stress and the Development of Behavior and Experience Patterns in German Medical Students. Med Teacher 2012; 34:840-7.

Falls Sie interesse an denjenigen Veröffentlichungen haben, die nicht frei herunterladbar sind (open access), schreiben Sie uns bitte eine Email an gesundstudieren(at)uni-luebeck.de!



Abgeschlossene Masterarbeiten

JahrMasterarbeit(en)
2019Julia Steffen, MPH. „Stressbelastung und Copingstrategien von Medizinstudierenden - Ansatzpunkte für Prävention und Gesundheitsförderung im universitären Setting” (nicht online publiziert, Einsicht auf Anfrage)
2018Lenaya Kondziella, MA. „Study-Related Stress and its Influence on Group Identification” (nicht online publiziert, Einsicht auf Anfrage)


Abgeschlossene Bachelorarbeiten

JahrBachelorarbeit(en)
2019Tristan Potten, B.Sc. „Predictive Modeling of Students' Health Trajectories: A Deep Learning Approach” (nicht online publiziert, Einsicht auf Anfrage)
2019Sarah Hodapp, BA. „Bestimmt das Mindset das Stresserleben bei Studierenden? Eine experimentelle Studie” (nicht online publiziert, Einsicht auf Anfrage)
2018Hannah Bruns, BA. „Zwei Seiten der Medaille: Leistungssport als Risiko- oder protektiver Faktor für die psychische Gesundheit?” (nicht online publiziert, Einsicht auf Anfrage)
2018Johanna Christine Schulz, BA. „Empathie als Auswahlkriterium für Medizinstudierende: Ist eine valide Erfassung im Rahmen der persönlichen Auswahlgespräche möglich?” (nicht online publiziert, Einsicht auf Anfrage)
2017Juliane Marie Schöwe, BA. „Wie die Einstellung gegenüber der Stressbelastung im Studium die Gesundheit beeinflusst” (nicht online publiziert, Einsicht auf Anfrage)


Sonstige Publikationen

Jahr Publikation(en)
2018 Kötter T. Was hält Medizinstudierende gesund? ärztin 2018; 65(2): 11.
2018 Kötter T, Obst KU, Weyers I, Wiechert J. Individuelle Kompetenzen für die Gesundheit fördern. duz Special (Beilage zur duz - DEUTSCHE UNIVERSITÄTSZEITSCHRIFT) 2018; 26-27.
2017 Clausen E, Kötter T. Leistungssteigerung im Studium: Lernst Du noch, oder dopst du schon? Dt. Ärztebl. Medizin Studieren 2017; 13(2): 7-9.
2015 Voltmer E, Kötter T, Westermann J. Prävention: Gesund durchs Medizinstudium. Dt. Ärztebl. 2015; 112(35-36): A-1414 / B-1192 / C-1164.